اصول کاشت هسته آووکادو در آب و خاک با بهترین روش

اصول کاشت هسته آووکادو در آب و خاک با بهترین روش

زمان کاشت هسته آووکادو اصول کاشت هسته آووکادو در آب و خاک با بهترین روش موضوع یکی از مطالب سایت نکته تاپ است. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار …

کاشت هسته نارنج در گلدان برای عید + کاشت هسته نارنج و پرتقال

کاشت هسته نارنج در گلدان برای عید + کاشت هسته نارنج و پرتقال

کاشت هسته نارنج کاشت هسته نارنج در گلدان برای عید + کاشت هسته نارنج و پرتقال موضوع یکی از مطالب سایت نکته تاپ است. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده …

اصول نگهداری از گل شمعدانی در خانه + نیاز آبی و خاک مناسب

اصول نگهداری از گل شمعدانی در خانه + نیاز آبی و خاک مناسب

انواع گل شمعدانی نگهداری گل شمعدانی هلندی و خارجی در تابستان و زمستان + خواص گل شمعدانی در خانه موضوع یکی از مطالب سایت نکته تاپ است. در این مطلب با شما درباره …

انواع گل قاشقی

گل قاشقی هلندی انواع گل قاشقی گلدار گل قاشقی ریز گل قاشقی بلک خواص گل قاشقی در خانه نگهداری گل قاشقی در خانه قیمت گل قاشقی

نگهداری گل قاشقی در خانه + پرپشت شدن و علت رشد نکردن موضوع یکی از مطالب سایت نکته تاپ است. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

گل قاشقی با نام انگلیسی Desert privet گیاهی مقاوم و متنوع با برگ های گوشتی و براق و گل های خوشه ای است. زادگاه گل قاشقی به مناطق گرمسیری آمریکای مرکزی تعلق دارد و نمادی از دوستی و محبت است.

راهنمای خرید و عوض کردن گلدان

از اولین قدم شروع می کنیم یعنی راهنمای خرید گل قاشقی. در ادامه می توانید نکات مهمی درباره خرید یک گل قاشقی سالم و شاداب از گلخانه را مشاهده کنید.

نکته اول

برای شروع ظاهر کلی گیاه را بررسی نمایید. شادابی یک گیاه را می توانید از فرم برگ هایش تشخیص بدهید. گیاه شاداب برگ های سالم و سبز با فرمی سفت دارد و گیاه پژمرده برگ هایی شل، لهیده و خشک شده پس در هنگام خرید به این نکته دقت کنید.

نکته دوم

حرکت بعدی چک کردن و بررسی دقیق تر گیاه است. همانطور که می دانید در گلخانه ها به دلیل تنوع گیاهی بالا، آفات زیادی وجود دارد و باید خوش شانس باشیم تا یکی از این آفات را همراه با گل به خانه نبریم.

نکته سوم

برای پیشگیری از این مشکل تمام قسمت های گل قاشقی را بررسی نمایید. در ابتدا سطح برگ ها و در ادامه پشت برگ ها را چک کنید. هر گونه حشره، تار عنکبوت و لکه های چسبنده نشان دهنده وجود آفت است پس گیاهی را انتخاب کنید که هیچ کدام از این نشانه ها را نداشته باشد.

نکته چهارم

بعد از انجام مراحل بالا، نوبت به بررسی ساقه گیاه می رسد. پایین بخش ساقه را بررسی کرده و لمس نمایید. از خرید گیاهی که پایین ساقه اش لهیده و شل شده است خودداری کنید زیرا این نشانه ای از پوسیدگی و مرگ ریشه است.

نکته پنجم

بعد از خرید گیاه بهتر است آن را چند روزی در محیط خانه نگهداری کنید سپس تعویض گلدان را انجام دهید. گلدان قدیمی را با گلدانی با یک یا دو سایز بزرگ تر عوض کنید.

نکته ششم

دقت داشته باشید که استفاده از گلدان خیلی بزرگ یا خیلی کوچک مناسب نیست. وقتی گیاه را در گلدانی خیلی بزرگتر از گلدان قبلی قرار دهید، تمام توجه خود را معطوف ریشه دواندن می کند و دیگر برگ نمی دهد.

نکته هفتم

اگر گیاه را در گلدانی کوچک تر از گلدان قبلی خود قرار دهید، جای ریشه تنگ شده و صدمه می بیند. پس گلدان جدیدتان را مطابق با گلدان فعلی انتخاب کنید.

نکته هشتم

تعویض گلدان عملیاتی ست که باید سریع انجام شود یعنی از قبل همه وسایل مورد نیاز و خاک و گلدان را تهیه نمایید تا بتوانید همه مراحل را به سرعت انجام دهید.

نکته نهم

بهتر است تعویض گلدان را یک یا دو روز بعد از آبیاری کردن گیاه انجام دهید زیرا خاک فرمی منسجم پیدا کرده و به راحتی از دور ریشه جدا نمی شود.

نگهداری گل قاشقی در خانه

گل قاشقی مقاومت بالایی نسبت به شرایط محیطی دارد و یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است. با نگهداری از این گیاه هم محیط خانه تان زیبا می شود و هم آلودگی‌ های موجود در هوای خانه تان کاهش پیدا می کند. برای پرپشت شدن این گیاه، آن را قلمه بزنید یا جوانه انتهایی را جدا کنید تا جوانه های جانبی رشد کرده و یک گلدان زیبا داشته باشید. در ادامه می توانید شرایط نگهداری از این گیاه را به طور کامل مشاهده کنید.

میزان نور و دما لازم برای گل قاشقی

نیاز نوری

گل قاشقی گونه های متفاوتی دارد که از لحاظ نیاز نوری با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی گونه های ابلق به نور بیشتر و گونه های سبز به نور کمتری نیاز دارند. پنجره شمالی و پنجره شرقی گزینه های مناسبی برای نگهداری گل قاشقی هستند. گل قاشقی را پشت پنجره جنوبی هم می توانید نگهداری کنید اما باید گلدان را با یک تا دو متر فاصله از پنجره قرار دهید. این گیاه زیبا به تابش مستقیم خورشید به خصوص در هنگام ظهر حساس است و دچار صدمات جبران ناپذیری می شود. کمبود نور موجب توقف رشد، زیاد شدن فاصله بین برگ ها و از بین رفتن شادابی گیاه و نور شدید موجب سوختن برگ و ساقه گیاه می شود.

نیاز دمایی

قاشقی گیاهی گرمسیری ست و نباید در سرما نگهداری شود. این گیاه را در بازه دمایی ۱۵ تا ۲۵ درجه نگهداری نمایید. گرم شدن بیش از اندازه هوا موجب چروکیده شدن برگ های گیاه می شود پس با افزایش دمای هوا آبیاری و رطوبت محیط را هم افزایش دهید. نگهداری از گیاه در هوای سرد موجب یخ زدگی و ریزش برگ های آن می شود.

میزان آبیاری و رطوبت لازم برای گل قاشقی

نیاز آبی

آبیاری بیش از اندازه آفت جان هر گیاهی ست. میزان آبیاری نسبت به شرایط نوری و دمایی گیاه متفاوت است پس نمیتوان زمان دقیق برای آبیاری تعیین کرد. قاشقی می تواند آب را در برگ و ساقه هایش جذب کرده و ذخیره نماید به همین خاطر نباید به شکل روزانه آبیاری شود. قاشقی را هر زمان که سطح خاک گلدان رو به خشکی رفت، آبیاری نمایید تا ریشه هایش سالم بمانند و دچار پوسیدگی نشوند. سعی کنید گیاه تان را به شکل مرتب و طبق برنامه، آبیاری کنید تا نه دچار تشنگی و نه دچار پوسیدگی شود.

نیاز رطوبتی

قاشقی به مناطق گرمسیری و مرطوب آمریکای مرکزی تعلق دارد و گیاهی رطوبت دوست است. برای تامین رطوبت راه های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها غبارپاشی ست. غبارپاشی را با فاصله ۳۰ سانتی از گیاه و با اسپری کوچک انجام دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که غبارپاشی را نباید جلوی نور خورشید انجام دهید. غبارپاشی را می توانید ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید. روش دیگر درست کردن جزیره است، برای این منظور باید در یک سینی چند تکه سنگ قرار دهید سپس سینی را پر از آب کنید، در نهایت گلدان را بر روی تکه های سنگ قرار دهید. دقت داشته باشید که انتهای گلدان نباید با آب در ارتباط باشد. با بخار شدن آب درون سینی اطراف گیاه مرطوب می شود.

نوع خاک و میزان تغذیه لازم برای گل قاشقی

نیاز خاکی

انتخاب خاک برای تضمین سلامت ریشه های گیاه مهم است و نباید در آن سهل انگاری شود. قاشقی خاک سبک را دوست دارد و می توانید برای آن از ترکیب خاک پیت ماس، ماسه و خاک باغچه استفاده نمایید. همچنین می توانید از بسته خاک آماده استفاده کنید فقط برای افزایش زهکشی خاک به ازای هر سه بخش خاک یک بخش پرلیت هم اضافه کنید تا یک ترکیب سبک و ایده آل داشته باشید. استفاده از خاک بی کیفیت و سنگین موجب مرگ ریشه ها و کوتاه شدن عمر گیاه می شود.

نیاز تغذیه ای

اولین نکته درباره تغذیه گیاه، زمان مناسب برای کوددهی است. همه گیاهان آپارتمانی را باید در فصول رشد یعنی بهار و تابستان کوددهی کنید. قاشقی را می توانید هر ۳ هفته یک بار در فصول رشد با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید تا گیاه بتواند عناصر لازم برای رشد را دریافت کند. اگر گیاه از شرایط نوری خوبی برخوردار بوده اما رشد نمی کند احتمالا کمبود مواد مغذی دارد و باید سریع تر تغذیه شود.

گل قاشقی هلندی انواع گل قاشقی گلدار گل قاشقی ریز گل قاشقی بلک خواص گل قاشقی در خانه نگهداری گل قاشقی در خانه قیمت گل قاشقی

آخرین بروز رسانی در : شنبه 12 فروردین 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته تاپ و لینک مستقیم بلا مانع است.