اصول نگهداری از گل شمعدانی در خانه + نیاز آبی و خاک مناسب

اصول نگهداری از گل شمعدانی در خانه + نیاز آبی و خاک مناسب

انواع گل شمعدانی نگهداری گل شمعدانی هلندی و خارجی در تابستان و زمستان + خواص گل شمعدانی در خانه موضوع یکی از مطالب سایت نکته تاپ است. در این مطلب با شما درباره …

کاشت پیاز گل نرگس در خانه + نگهداری گل نرگس چیده شده

کاشت پیاز گل نرگس در خانه + نگهداری گل نرگس چیده شده

انواع گل نرگس کاشت پیاز گل نرگس در گلدان + پیاز گل نرگس را کی بکاریم موضوع یکی از مطالب سایت نکته تاپ است. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده …

علت شل شدن و زرد شدن برگ سانسوریا از ریشه و پایین چیست

علت شل شدن و زرد شدن برگ سانسوریا از ریشه و پایین چیست

علت زرد شدن نوک برگ سانسوریا علت زرد شدن برگ سانسوریا ابلق + علت زرد شدن برگ سانسوریا از ریشه موضوع یکی از مطالب سایت نکته تاپ است. در این مطلب با …

روش نگهداری گل سانسوریا بلند

زیباترین گل سانسوریا گل سانسوریا پاکوتاه نگهداری گل سانسوریا در منزل گل سانسوریا نماد چیست گل سانسوریا ابلق نگهداری گل سانسوریا در منزل بیماریهای گل سانسوریا نگهداری سانسوریا پاکوتاه بهترین گلدان برای گل سانسوریا نگهداری گل سانسوریا در منزل نی نی سایت نگهداری سانسوریا ابلق

اصول نگهداری از گل سانسوریا در منزل + خاک و خواص سانسوریا موضوع یکی از مطالب سایت نکته تاپ است. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

برای نگهداری از سانسوریا ۲ اصل مهم وجود دارد. اصل اول نحوه آبیاری ست زیرا ریشه های سانسوریا بسیار حساس هستند و فقط با خشکی کامل خاک است که به آب نیاز پیدا می کنند، یعنی اگر شما زمان صحیح آبیاری را پیدا کنید ۵۰ درصد راه را رفته و در نگهداری از این گیاه موفق عمل خواهید کرد. اصل دوم مقدار نور است. شاید فکر کنید سانسوریا اصلا به نور نیاز نداشته باشد اما این اشتباهی بزرگ است، همه گیاهان به نور نیاز دارند برخی به نور مستقیم و برخی دیگر به نور غیر مستقیم. سانسوریا هم در دسته گیاهان علاقه مند به نور غیر مستقیم قرار دارد پس این گیاه را در محیطی روشن نگهداری کنید تا محبت شما را با پاجوش های کوچک و زیبایش جبران کند.

راهنمای خرید گل سانسوریا

از اولین قدم شروع می کنیم یعنی راهنمای خرید گل سانسوریا. در ادامه می توانید نکات مهمی درباره خرید یک سانسوریا سالم و شاداب از گلخانه را در سایت نکته تاپ مشاهده کنید.

نکته اول

سانسوریا جنبه زیبایی اش را مدیون برگ های سبز و رگه دار خود است و گلدهی اش در شرایط بسیار نادری اتفاق می افتد پس شما باید تمرکزتان را بر روی برگ ها قرار دهید و در قدم اول آن ها را چک کنید.

نکته دوم

سعی کنید گلی را انتخاب نمایید که برگ هایی کاملا سالم داشته باشد و روی برگ ها اثری از خراش، نقاط قهوه ای رنگ، بریدگی و مشکلات دیگر وجود نداشته باشد. بالای برگ ها را چک کنید و تا جای ممکن گیاهی را خریداری نمایید که بالای برگ هایش بریده نشده باشد زیرا بریدن بالای برگ موجب کاهش زیبایی این گیاه می شود و فرم نوک تیز بالای برگ را از بین می برد.

نکته سوم

برگ ها را به آرامی لمس کنید و گیاهی را انتخاب نمایید که بافت برگ هایش سفت، ضخیم و سالم باشد و شادابی آن از ظاهرش مشخص باشد. از خرید گیاهی که برگ هایش لهیده، قهوه ای شده، نازک و بی حال است صرف نظر کنید.

نکته چهارم

آخرین نکته چک کردن پشت، وسط و جلوی برگ هاست تا خیال تان از نبود آفات مختلف راحت شود. در نهایت پایین ساقه را چک کرده و لمس کنید. اگر پایین ساقه سانسوریا قهوه ای رنگ شده و فرم لهیدگی پیدا کرده است، احتمالا این گیاه دچار پوسیدگی ریشه شده و نمیتوان کاری برایش کرد اما اگر پایین ساقه سفت و سالم است، ریشه در وضعیت خوبی قرار دارد.

نگهداری سانسوریا در خانه

سانسوریا گیاهی کم توقع و زیباست که انواع گوناگونی داشته و برای همنشینی با شما به مراقبت های حرفه ای نیاز ندارد، به همین خاطر یکی از بهترین گزینه ها برای افراد تازه کار در زمینه گل و گیاه است. این گیاه آلودگی هوای خانه را از بین برده و در تمام طول شبانه روز اکسیژن تولید می کند.

میزان نور و دما لازم برای سانسوریا

سانسوریا به نور کم مقاوم است اما در طولانی مدت زیبایی برگ هایش را از دست می دهد به شکلی که برگ هایش باریک تر و نازک می شود. همچنین قرار دادن سانسوریا در مقابل تابش مستقیم خورشید موجب صدمات جدی به برگ های گیاه و بی حالی، خم شدن و سوختن آن ها می شود.

بهترین پنجره

پنجره شمالی به دلیل داشتن نور ملایم و غیر مستقیم بهترین پنجره برای نگهداری از سانسوریاست. همچنین پنجره های شرقی یا جنوبی که با پرده نسبتا ضخیم پوشانده شده باشند هم برای نگهداری از این گیاه مناسب هستند.

بهترین دما

سانسوریا گیاهی گرمسیری ست به همین خاطر بیشتر طالب گرماست تا سرما. ایده آل ترین گستره دمایی برای نگهداری از این گیاه، ۱۵ تا ۳۰ درجه است. گرمای بیش از اندازه موجب خمیدگی و صدمه دیدن برگ ها می شود. همچنین نگهداری از سانسوریا در محیطی سرد موجب سرمازدگی، ابتلا به قارچ و نابودی کامل این گیاه میشود. از قرار دادن سانسوریا در کنار بخاری یا شوفاژ و در مقابل باد کولر به شدت خودداری کنید.

میزان آبیاری و رطوبت لازم برای سانسوریا

مهم ترین بخش در نگهداری سانسوریا که اگر در آن غفلت کنید گیاه تان به سرعت نابود می شود، نحوه آبیاری است. بسیاری از گیاهان مثل سانسوریا نیاز آبی پایینی دارند و اگر به شکل روزانه آبیاری شوند، یک ماه هم دوام نخواهند آورد. آبیاری بیش از اندازه موجب گندیدگی برگ و پوسیدگی ریشه و آبیاری خیلی کم موجب بی حالی گیاه می شود.

نحوه آبیاری

سانسوریا خشکی خاک را دوست دارد و از خاکی که به شکل مداوم خیس باشد متنفر است. کافی ست تا همین یک جمله را در شیوه نگهداری تان به کار بگیرید تا موفق شوید. برای آبیاری اجازه دهید ۵ تا ۶ سانت از سطح رویی خاک گلدان خشک شود. در فصل های گرم سال مثل بهار و تابستان سانسوریا را هر ۸ تا ۱۰ روز یک بار و در فصل های پاییز و زمستان این گیاه را هر ۱۲ تا ۱۵ روز یکبار آبیاری نمایید.

پوسیدگی ریشه

۹۰ درصد از سانسوریاها به خاطر پوسیدگی ساقه و ریشه از بین می روند و عامل اصلی این اتفاق آبیاری بیش از اندازه است پس باز هم توصیه می کنیم به نحوه آبیاری گیاه تان دقت کنید. نکته دیگر نبود زهکش در گلدان است یعنی آبی که به گیاه می دهید خارج نمی شود و درون خاک باقی می ماند پس ریشه درون این خاک خیس می پوسد.

رطوبت مورد نیاز

سانسوریا به کمبود رطوبت مقاوم است و می تواند نیاز رطوبتی خود را با رطوبت نسبی خانه شما رفع کند البته شما می توانید با افزایش رطوبت از طریق روش های غبارپاشی ، درست کردن جزیره و … به شادابی گیاهتان کمک کنید.

زیباترین گل سانسوریا گل سانسوریا پاکوتاه نگهداری گل سانسوریا در منزل گل سانسوریا نماد چیست گل سانسوریا ابلق نگهداری گل سانسوریا در منزل بیماریهای گل سانسوریا نگهداری سانسوریا پاکوتاه بهترین گلدان برای گل سانسوریا نگهداری گل سانسوریا در منزل نی نی سایت نگهداری سانسوریا ابلق

نوع خاک و میزان تغذیه لازم برای سانسوریا

بهترین خاک

گل سانسوریا به خاکی با PH اسیدی نیاز دارد. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه ترکیب ماسه، رس، مواد آلی و شن یا ترکیب خاک برگ، خاک باغچه و پرلیت است. خاک های بسته بندی آماده که در گلخانه ها به فروش می رسند گزینه بعدی برای بستر کاشت این گیاه هستند. استفاده از خاک های خیلی سنگین می تواند موجب پوسیدگی ریشه گیاه شود.

نحوه کوددهی

بهترین شیوه برای تغذیه سانسوریا، استفاده از خاکی مغذی و مرغوب برای بستر کاشت آن است. اگر ریشه ها در خاکی که سرشار از عناصر موردنیاز گیاه است قرار بگیرند بدون کوددهی شما، مواد مغذی لازم را از خاک دریافت کرده و تقویت می شوند. روش دیگر استفاده ماهانه از کودهای مخصوص گل های آپارتمانی ست که باید در فصل بهار و تابستان به گیاه داده شود. کوددهی را بعد از آبیاری و با خیس شدن خاک به گیاه بدهید تا ریشه ها صدمه نبینند.

عوض کردن گلدان گل سانسوریا

قدم اول

همانطور که می دانید سانسوریا گلدان های کوچک را به گلدان های بزرگ ترجیح می دهد پس اولین قدم خرید یک گلدان کوچک و دقیقا متناسب با اندازه سانسوریاست. بهتر است گلدان سانسوریا را دقیقا بعد از ورود به خانه جدیدش عوض نکنید.

قدم دوم

همه ما دوست داریم گیاهمان را سریع تر در گلدان جدیدش جای دهیم تا زیبایی اش افزایش یابد اما بهتر است گیاه را به خانه جدیدش عادت دهیم سپس گلدان را عوض کنیم. سرعت العمل یکی از مهم ترین نکاتی ست که باید در هنگام عوض کردن گلدان رعایت کنید.

قدم سوم

ابتدا به اطراف و ته گلدان ضربه بزنید تا خاک شکل قالبی خودش را حفظ کند سپس گیاه را با احتیاط از گلدانش خارج می کنیم. کف گلدان جدید مقداری پوکه یا سنگریزه بریزید سپس مقداری خاک هم اضافه کنید.

قدم چهارم

گیاه را بعد از خارج شدن به سرعت درون گلدان جدیدی که برایش در نظر گرفته اید، قرار دهید و با ریختن خاک، آن را درون گلدان جدید فیکس کنید. در پایان خاک دور گیاه را فشرده کنید و آن را در مکان مورد نظر قرار دهید.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 14 بهمن 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته تاپ و لینک مستقیم بلا مانع است.