اصول کاشت هسته پرتقال در گلدان به روش حرفه ای + زمان کاشت

اصول کاشت هسته پرتقال در گلدان به روش حرفه ای + زمان کاشت

کاشت هسته پرتقال اصول کاشت هسته پرتقال در گلدان به روش حرفه ای + زمان کاشت موضوع یکی از مطالب سایت نکته تاپ است. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده …

اصول نگهداری از انواع گل حسن یوسف در خانه + روش پرپشت شدن

اصول نگهداری از انواع گل حسن یوسف در خانه + روش پرپشت شدن

گل حسن یوسف هلندی  اصول نگهداری از انواع گل حسن یوسف در خانه + روش پرپشت شدن موضوع یکی از مطالب سایت نکته تاپ است. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد …

کاشت هسته نارنج در گلدان برای عید + کاشت هسته نارنج و پرتقال

کاشت هسته نارنج در گلدان برای عید + کاشت هسته نارنج و پرتقال

کاشت هسته نارنج کاشت هسته نارنج در گلدان برای عید + کاشت هسته نارنج و پرتقال موضوع یکی از مطالب سایت نکته تاپ است. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده …

انواع گل نرگس

گل نرگس آبی راز گل نرگس  ریشه گل نرگس شهر گل نرگس کجاست گل نرگس نماد چیست گلدان گل نرگس زمان کاشت گل نرگس در گلدان نگهداری گل نرگس در آب کاشت گل نرگس بدون پیاز فصل گل نرگس شیراز

کاشت پیاز گل نرگس در گلدان + پیاز گل نرگس را کی بکاریم موضوع یکی از مطالب سایت نکته تاپ است. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

نگهداری گل نرگس

نرگس عضوی از خانواده گیاهان پیاز دار است و به عنوان گیاهی چند ساله شناخته می شود. نرگس مقاومت خوبی نسبت به شرایط دمایی مختلف دارد اما زندگی در مناطق خیلی گرم و مرطوب را دوست ندارد. نرگس گلی خوش عطر و زیباست که در دامن سبز طبیعت به شکل خودرو روییده و یافت می شود. گل فرم شیپوری داشته و با برگ های نیزه ای پوشانده شده است. یک ساقه گل نرگس می تواند ۱ تا ۲۰ دانه گل بدهد، هر چه تعداد گل ها زیادتر باشد، ساقه فرم خمیده تری پیدا می کند.

انواع پیاز نرگس

پیازهای نرگس به ۲ دسته یک دماغه و دو دماغه تقسیم می شوند. منظور از دماغه یک نوک کوچک است. از هر دماغه یک ساقه تشکیل می شود پس پیازی که دو دماغه دارد، دو ساقه و گل های بیشتری خواهد داد.

نگهداری گل نرگس چیده شده

بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای کاشت پیاز و مراقبت های طولانی، گل نرگس را از گل فروشی ها تهیه کنند. نگهداری گل نرگس چیده شده آسان است و شما می توانید با رعایت چند نکته کوچک، عمر گل ها را افزایش دهید. یکی از نکات تعویض روزانه آب درون گلدان با آبی بدون کلر است. نکته دیگر این است که باید هر چند روز یک بار پایین ساقه نرگس را به شکل اریب و ۴۵ درجه کوتاه کنید تا آوندهای ساقه بتوانند آب را بهتر جذب کنند. نکته مهم دیگر قرار دادن گلدان در محیطی سایه و خنک است که عمر غنچه ها را افزایش داده و گل ها را شاداب تر می کند.

پیاز گل نرگس را کی بکاریم

گل نرگس از اواخر پاییز به گل می نشیند و گلدهی اش تا اواسط بهار ادامه پیدا می کند. بهترین زمان برای کاشت این گیاه ۲ تا ۳ هفته قبل از سرد شدن هوا و در اوایل فصل پاییز است به همین خاطر شما می توانید پیازها را در اواخر شهریور یا اوایل مهر در بستر مناسبی از خاک قرار دهید.

بستر مناسب برای کاشت

اگر می خواهید پیازها را درون باغچه بکارید مقداری شن به ترکیب خاک باغچه بیافزایید تا سبک تر شده و زهکشی اش بالاتر برود. اگر کمی کود حیوانی هم به باغچه بیافزایید خاک مقوی تری خواهید داشت و پیازها بهتر رشد می کنند. اگر پیازها را درون خاک گلدان می کارید برای تقویت کردن آن، از ورمی کمپوست کمک بگیرید.

انتخاب گلدان برای کاشت پیاز

بعد از خرید پیازها، آن ها را تا زمان کاشت داخل یخچال نگهداری کنید. برای انتخاب گلدان مناسب با سایت نکته تاپ همراه باشید. یک گلدان با عمق ۲۰ سانتی متری انتخاب کنید تا پیاز فضای کافی برای رشد و گسترش داشته باشد. اگر می خواهید هر پیاز را در یک گلدان بکارید، دهانه گلدان باید ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر باشد اما اگر چند پیاز را در یک گلدان می کارید، بین هر پیاز با پیاز دیگر باید ۵ سانت فاصله وجود داشته باشد. همچنین هر پیاز باید ۵ سانت با کناره گلدان هم فاصله داشته باشد. گلدان های سنگی یا سفالی بهترین گلدان برای کاشت پیاز نرگس است.

آماده سازی پیاز نرگس

قبل از کاشت باید پیازها را آماده سازی کنید، برای این منظور درون کاسه ای آب ولرم بریزید و بخش انتهایی پیاز را داخل آب قرار دهید. اجازه دهید پیازها به مدت ۲ ساعت درون آب ولرم بمانند سپس آن ها را خارج کرده و برای کاشت آماده کنید.

کاشت پیاز نرگس در گلدان

کف گلدان را با پوکه پر کنید تا زهکشی گلدان افزایش پیدا کند. مقداری خاک درون گلدان بریزید سپس پیاز نرگس را روی خاک قرار دهید. حالا باید به اندازه ۳ برابر ارتفاع پیاز، بر روی آن خاک بریزید. بعد از کاشت پیازها را سیراب کنید و در بخشی از خانه تان که نور مستقیم آفتاب داشته باشد قرار دهید.

نگهداری بعد از کاشت

بعد از اولین آبیاری، دیگر نباید پیازها را آبیاری کنید. اجازه دهید پیاز از خواب بیدار شده و به جوانه زنی تحریک شود. پیاز به ۲ تا ۳ هفته زمان نیاز دارند تا بتواند جوانه را تشکیل دهد. زمانی که ساقه از خاک خارج شد نوبت آبیاری مجدد است. بعد از تشکیل ساقه نباید اجازه دهید خاک گلدان به طور کامل خشک شود اما این به معنای خیسی مداوم خاک هم نیست. تا زمانی که گل های نرگس باز شوند هر ۲ هفته یک بار گیاه را با کودهای تقویتی تغذیه کنید. بعد از گلدهی باید گلدان را از زیر تابش مستقیم خورشید دور کرده و در بخشی که نور ملایم تری دارد قرار دهید.

کاشت پیاز نرگس در باغچه

پیازها را به مدت ۸ تا ۱۰ هفته در محلی تاریک و در دمای ۶ تا ۸ درجه نگهداری کنید سپس نسبت به کاشت آن ها در باغچه اقدام نمایید. برای پیشگیری از سرما زدگی و یخ زدگی باید پیاز ها را در عمقی ۵ برابر اندازه خودشان در خاک باغچه قرار دهید. بهتر است ۹۰ سانتی متر خاک روی پیازها را پوشش دهد تا از سرما در امان باشند. پیازها را با ۱۰ سانتی متر فاصله از یکدیگر در بستر خاک قرار دهید.

آبیاری بیش از اندازه

پیاز نرگس آبیاری بیش از حد را دوست ندارد و اگر بستر کاشت آن زهکشی مناسبی نداشته باشد به سرعت می پوسد و از بین می رود. عدم گلدهی و رشد بالای برگ ها یکی دیگر از نشانه های آبیاری بیش از اندازه است.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 12 بهمن 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته تاپ و لینک مستقیم بلا مانع است.